نور و حرارت مورد نیاز کاکتوس ها
نوشته شده توسط : صادق عزیزی

شدت نور، نوع نور، دوره و یا زمانی كه گیاه تحت تأثیر نور قرار می گیرد و اثرات متقابل این عوامل پدیده هایی هستند كه در رشد و نمو گیاه دخالت می كنند. اثرات نور در بعضی مواقع فوری و مستقیم است، مانند اثر نور در عمل كربن گیری یا فتوسنتز و تشكیل كلروفیل A كه از پروتوكلروفیل حاصل می شود.

در این حالت نور باعث یكسری فعل و انفعالات شیمیایی در داخل گیاه یم شود، بسیاری اثرات دیگر بعداز مدت زمانی كه گیاه در زیر نور قرار گرفت، مشاهده می شود. مثلا تأثیر نور در پدیده فتوتروپسم و همچنین تأثیر آن در رشد ساقه و ایجاد برگها كه توسط نور انجام می شود، تشكیل ریزوم و پیاز ظهور گل تحت تأثیر فتوپریود (طول مدت شب و روز) قرار می گیرد.

نور و حرارت مورد نیاز کاکتوس ها

در كاكتوسها نیز اندازه تابش نور و روشنایی تأثیر بسزایی در شكل ظاهری، رنگ گل، ساقه ها و شكل غنچه های گل دارد. كاكتوسهایی كه در بیابانها و مناطق باز و طبیعی رشد كرده اند، به نور شدید عادت دارند اما گیاهانی كه در گلخانه و منازل پرورش یافته اند، اگر در معرض نور شدید باشند كلروفیل آنها تجزیه شده و پوستشان می سوزد. این موضوع علاوه بر كاهش رشد باعث نازیبا شدن كاكتوس هم می شود.

كاهش و كمبود میزان نور در گیاهان باعث كاهش شمار گلها و پراكندگی و بی رنگی آنها می شود. همچنین باعث باریك شدن ساقه ها و شاخه ها گشته و گیاه ضعیف و ناتوان می شود.

البته گونه هایی مانند كاكتوسهای جنگلی و اپی فیلوم و گروه كاكتوسهای كرسیمس عموما سایه پسند هستند و به شدت نور كمتری نیاز دارند.

جبران كمبود نور کاکتوس ها

معمولا برای جبران كمبود نور زاویه شیشه گلخانه را تغییر می دهند. بنابراین زاویه شیشه ها با صفحات سقف گلخانه ممكن است متحرك باشد.

همچنین برای كاهش میزان نور برای گونه هایی كه سایه پسند می باشند در روزهایی كه شدت نور بالاست، روی شیشه های گلخانه را با موادی مانند آب آهك می پوشانند تا از تابش شدید نور جلوگیری شود.

بهتر است در منازل گلدانها را پشت پنجره جنوبی قرار دارد و در تابش های شدید از پنجره دور گذاشت. در بیشتر كشورهای اروپایی كه كاكتوسها را پشت پنجره های پهن پرورش می دهند در این صورت، شیشه ها را در جداره می گیرند و بدین سان همانگونه كه گیاه، از جلو نور می گیرد از بخشهای بالایی نیز روشنایی دریافت می كنند.

در گلخانه های نوساز با شیشه شفاف، نزدیك به 91% از نوری كه با زاویه عمود و مستقیم به شیشه ها می تابد می تواند از شیشه گذر كرده و به گیاهان برسد و نزدیك به 1% از نور، جذب مولكولهای شیشه و 8% بقیه بازتاب نور از سطح شیشه بشود.

نور کاکتوس ها

میزان درجه حرارت و طول مدتی كه گیاه در یك درجه حرارت معین قرار می گیرد و تناوب این دوره سه پدیده مشخص می باشند كه در رشد و نمو گیاهان دخالت دارند. موجودات زنده با اضافه شدن درجه حرارت بر میزان متابولیسم خود می افزایند، و این امر در پی افزایش میزان انرژی سلولها صورت می گیرد.

علاوه بر این در بعضی حالات استثنایی دیده شده است كه در رشد و نمو گیاهان، حتی در مقابل یك دوره بسیار كوتاه كه طی آن درجه حرارت بالا رفته، یا تنزل كرده است، تغییرات بارزی به وجود آمده است.

در این حالت خاص تغییراتی در گیاه حاصل می شود كه به آن تغییرات «موجبی» می گویند. اثرات این تغییرات، بعد از برطرف شدن تأثیر عامل، مدتها در گیاه باقی می ماند. بهاره كردن (Vernalization) بذرها، كه در مورد بعضی از گلها بكار می رود، یك چنین حالت خاص است.

تاثیر نور در جوانه زنی

پیدایش اولین آثار جوانه های گل در بسیاری از گیاهان زیتنی، تحت تأثیر میزان درجه حرارت در شب است. این بدین معنی نیست كه درجه حرارت روز بی اهمیت است، زیرا اگر میزان درجه حرارت در روز بیش از حد معمول بالا رود (حدود 30 درجه سانتیگراد) و یا اینكه از حدی پایین تر آید (حدود 10 درجه سانتیگراد) رشد و نمو غالب گیاهان متوقف می شود. معمولا درجه حرارت شب در گلخانه ها بایستی چند درجه ای از حرارت روز كمتر باشد.

دلیل این موضوع مربوط به عمل تنفس است كه در شب باعث سوختن مواد ذخیره گیاهی می شود. در صورتی كه درجه حرارت در شب افزایش یابد، تنفس گیاه شدت می یابد و مواد بیشتری از آنچه در روز ذخیره شده است در گیاه سوخته می شود.

در نتیجه درجه حرارت مناسب برای رشد كاكتوسها در بهار 25 تا 30 درجه سانتیگراد است. اگر دما بالاتر رود و به 40 تا 45 درجه برسد، رشد خیلی كند شده یا متوقف می شود.

انتخاب گل مناسب برای نگهداری در آپارتمان بسیار مهم است در این مقاله به موضوع نور و حرارت مورد نیاز کاکتوس هاکه می تواند به عنوان گلدان های تبلیغاتی جهت استفاده به عنوان گیفت تبلیغاتی و هدایای تبلیغاتی باشد.

 



:: برچسب‌ها: گلدان های تبلیغاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: